top of page
Søk
adeliedorseuil

Topp profilering under Digitaliseringskonferansen

Oppdatert: 6. des. 2022

Livshendelsen Alvorlig sykt barn og DigiUng var to av flere prosjekter som ble profilert ved opplevelsessonen under Digitaliseringskonferansen 22. og 23. august.


Årets digitaliseringskonferanse, som ble arrangert av Digitaliseringsdirektoratet på Thon Congress Gardermoen, hadde i år fokus på sammenhengende tjenester og fellesløsninger. Disse temaene passer som hånd i hanske med både DigiUng og Alvorlig sykt barn. Derfor var det stor stas å få vise frem prosjektene i opplevelsessonen som lå ved siden av konferansesalen.


Bildetekst: Fra venstre Bente Steinnes (Helsedirektoratet) og Birgit Leirvik (Utdanningsdirektoratet) representerte Alvorlig sykt barn. Adélie Dorseuil (Helsedirektoratet) representerte DigiUng. Mange kom forbi standen, og syntes det var gøy å prøve lykken på klo-maskinen. Det var vanskelig å få tak i bamser, på samme måte som det kan være vanskelig å få tak i riktig hjelp i det offentlige tjenesteapparatet.


Det var stor interesse knyttet til begge prosjektene, og god anledning til å knytte kontakt med personer i andre relevante prosjekter og virksomheter. Det er ofte slik at tverrsektorielle prosjekter har samme eller overlappende målgrupper med andre innsatser Derfor er det nyttig å profilere prosjekter slik at det er mulig å skape samarbeid og synergier på tvers.


- Det beste med standen er at flere offentlige virksomheter nå vurderer å delta i DigiUng programmet for å nå ut til ungdommer, blant annet Forsvaret, Skatt og NAV. Det viktigste for oss er nemlig at vi samler flest mulig virksomheter rundt den samme målgruppen, og tenker sammen på hvordan vi kan tilby alt de trenger på et sted og på en mest mulig sømløs måte, sier Adélie Dorseuil.


En stor takk til Digitaliseringsdirektoratet som organiserte opplevelsessonen.


- Det er veldig bra at Digdir hadde så tydelig fokus på sammenhengende tjenester og fellesløsninger på konferansen i år, og hyggelig at vi fikk mulighet til å være med og snakke om dette med de som besøkte opplevelsessenteret. Vi ble spesielt utfordret til å dele erfaringer vi har gjort med mission som tilnærming – og dette var et tema mange som besøkte standen var nysgjerrige på. Det er tydelig at det å finne gode styring- og finansieringsmodeller når man skal få til innovasjon på tvers av sektorer er krevende for flere, og det førte til mange gode samtaler, sier Bente Steinnes.


På standen vår i opplevelsessonen hadde vi forsøkt å lage kreative og morsomme løsninger som illustrerte flokene vi forsøker å løse i prosjektene. Vi laget et brettspill med utgangspunkt i en figur vi fikk låne fra FFO (Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon), der deltakerne fikk prøve å være en foresatt til et barn med sammensatte behov og finne frem i jungelen av tjenester.


I tillegg hadde vi en "klo-maskin" på standen, for å la de besøkende få føle på kroppen hvor frustrerende det kan være å forsøke - men stadig mislykkes – med å få tak i det man ønsker seg. Begge disse aktivitetene fungerte godt som en inngang til å snakke mer om prosjektene våre og hvordan vi forsøker å gi de som trenger det et bedre, mer tilgjengelig og mer helhetlig tjenestetilbud.

- Vi fikk veldig god respons på standen vår. Det var mange som likte «bamseklo-maskinen». Blinkingen og de skiftende fargene og musikken trakk folk bort til oss. Den og «finn hjelpen» spillet vi hadde fungerte som en inngang til å snakke om prosjektene våre og hva vi gjør, sier Birgit Leirvik, seniorrådgiver i Utdanningsdepartementet.

58 visninger

Commenti


Innlegg: Blog2_Post
bottom of page