top of page

Et dykk inn i ung.no

Vil du vite mer om hvordan ung.no fungerer bak kulissene? I episode 3 av DigiUng-podden får du møte Anne Holter Bentzrød og Frode Granum Stang. De jobber begge i UNG-avdelingen ved Bufdir.

Hva er egentlig ungdom opptatt av for tiden? Hva spør dem om, og hvordan kan vi hjelpe dem via ung-plattformen? Dette og mye mer forteller Anne og Frode om i denne episoden.


Frode Granum Stang og Anne Holter Bentzrød er gjester i DigiUng-podden. Yvonne Hansen, vert.

Bildetekst: Frode Granum Stang (t.v.) og Anne Holter Bentzrød (t.h.) fra UNG-avdelingen i Bufdir. Vert, Yvonne Hansen. (Foto: Mikkel Pedersen, Helsedirektoratet)






Transkripsjon av podcast med UNG.NO avdelingen


Hei, og velkommen til DigiUng-podden! Hvis du brenner for ungdom så har du kommet til riktig sted. DigiUng-programmet bygger nemlig et digitalt økosystem som samler alle offentlige tjenester for ungdom på ett sted – nemlig på ung.no.


Jeg heter Yvonne Hansen, og i dag har vi med oss Frode Granum Stang og Anne Bentzrød som jobber i UNG-avdelingen i Bufdir. Velkommen i studio!


Anne og Frode: Takk


Yvonne: Forelskelse. Ensomhet. Trening. Selvskading. Problemer hjemme. Hva skal jeg bli. Dette er noe av det ungdommene er nysgjerrige på eller har på hjertet. Daglig er 90.000 ungdommer innom ung.no og de sender inn rundt 450 spørsmål. Her får svar på det de lurer på. Og det er ikke fra influencere eller selverklærte eksperter, men fra over 270 fagfolk og nøye utvalgte ungdomssvarere.


Det er dette ung.no handler om. Hver dag ser også UNG-avdelingen etter muligheter for å bli bedre. Under DigiUng-paraplyen er ung.do stedet der den norske staten skal informere ungdommene. De får informasjon fra en fornuftig, trygg og kvalitetsbevisst tjeneste, der svarerne sitter på en enorm erfaring, og der mange har jobbet med ungdom gjennom mange år.


Så Frode, hvis vi kan gå til deg da. Hva er det egentlig ungdommene får hjelp til når de kommer på ung.no?


Frode: ja hva er det de får hjelp til, det er muligheter til å få hjelp til en del. Vi har 400.000 besvarte spørsmål som ligger ute på nettsiden, som man kan på en måte søke i, og lese/finne ganske like problemstillinger som det en selv sitter med da. Så kan man lese seg opp på svarene. 800 ca. artikler ligger på nettsiden, og vi har avstemninger og selvhjelpsverktøy. Og bredden av tema og tematikk er ganske stor.

Anne: jeg tror særlig det at de leser det andre lurer på/har lurt på, og fått svar på, det tror jeg er en veldig verdi i seg selv. Og se at jeg er ikke alene om å lure på dette. Og vi ønsker jo at de skal finne svar og få hjelp til selvhjelp – det er hele målsetningen vår. Og hvis de kan gjøre det ved å lese hva andre har lurt på og fått svar på, så har vi oppnådd målet. Noen av spørsmålene våre er lest 6000 ganger. Så det er jo mye nyttig i det.


Frode: ja, det bruker vi jo på en måte på litt flere plattformer enn bare nettsiden, å formidle forkorta versjoner av spørsmål. Ungdom kan se at det er flere der ute som tenker på det samme eller sliter med det samme. Det har en stor verdi da. Tenker vi.


Yvonne: Ja, og så nevner dere det med selvhjelpsverktøy, for der er det vel også kommet en del fra DigiUng-programmet? Har dere noen eksempel dere ønsker å nevne der, som dere ser funker?

Anne: ja og jeg tenker at det å ha verktøy som er utarbeidet for ungdom som de kan bruke der hjemme på rommet, altså før de går til en behandler eller en terapeut eller noe, eller parallelt med terapeut eller behandler som de snakker med – og at vi har muligheten til å vise dem slike verktøy, det er egentlig ganske unikt. Og vi samarbeider jo med DigiUng-nettverket om sånne verktøy, og det skal utvikles mange flere. Sånn at det kan supplere innholdet vårt ellers, og supplere svarene – at de får enda mer enn bare svar fra en helsesvarer eller en annen svarer. Vi håper jo at det kommer selvhjelpsverktøy på flere områder, ikke bare helse. Sånn at, ja, de finner løsning i livet sitt. Kan greie det uten for mye gå og be om hjelp. Og si til ungdom nå, du kan alltid snakke med noen, gå til den og den så får du hjelp. Men det viktigste er jo at de prøver selv, og finner løsninger. Eller at de hjelper hverandre, tipser hverandre om noe de har sett på ung kanskje.


Frode: hvis vi kan videreformidle en sånn app for eksempel, til noen som kan teste ut det og prøve å komme til noen løsninger når de sitter inne på sitt eget rom, så er jo det og veldig fint.


Yvonne: ja, og det liker vel kanskje ungdom også, å kunne finne ut av litt ting og kunne øve seg litt alene. Vi vet jo sånn som den, eller noen av de appene som går på å trene seg foran å holde presentasjoner i klassen hvis de har litt eller er nervøs eller hvordan hjelpe en venn, som du var inne på Frode. Så har vi de verktøyene de kan bruke. Så det er jo veldig bra.

Anne: ja, og så tenker jeg ungdom er jo gode med spill. Og hvis sånne hjelpemidler også belager seg på spilleffekter for eksempel, som de er vant til å forholde seg til, så kan jo det også gjøre det – altså gi hjelpen på en annen måte enn at vi svarer med mange ord da.


Frode: fint hvis man kan finne veien litt på egen hånd, ikke bare bli fortalt.

Yvonne: og selv om det er besøk av ungdommer på ung.no hver dag, så er det vel et mål om å nå enda flere. Og da tenkte jeg å spørre litt, er det vanskelig å nå dem utover denne plattformen, og hvor er det man kan nå ungdom i dag? De er jo digital, er det vanskeligere å nå jenter enn gutter eller motsatt? Hvor er dem?

Frode: vi når til flest jenter, på nettsiden og på Instagram. Vi ser at det er muligheter for å nå flere gutter på noen andre plattformer. Det er litt jevnere kanskje på sosiale medier enn på nettsiden, tror jeg, den fordelinga.


Anne: av de som stiller spørsmål hvert fall.


Frode: så vi når ut til ganske mange på Snapchat og Instagram og vi kan på en måte.. Og vi ser at på Snapchat så bruker vi ungdomsjournalister, så vi kan ha et mer ung til ung perspektiv – og det er veldig fint. Og vi kan ha videosnutter med fagpersoner som på en måte er eksperter på ulike temaer. Og vi ser at det funker veldig bra. Så vi har på en måte, når vi snakker om ung no så snakker vi ikke bare om nettsiden egentlig, vi snakker om alle stedene vi er til stede – hvert fall vi som jobber der da. Vil si det er veldig mulig å nå dem mange flere steder enn bare via Google-søk og nettsida da. Det synes jeg er veldig bra. Man må ta hensyn til den digitale hverdagen de lever da, hvis man skal nå dem.


Yvonne: det er akkurat det.


Anne: og så vet vi jo, vi vet jo hvem som stiller spørsmål, men vi vet jo ikke hvem som leser og som smugleser. Og det har vel egentlig alltid vært sånn at gutter har oppsøkt informasjonen de lurer på, hvert fall om sex og sånt, i jenteblader i gamle dager – og vi tror vel at det er sånn fortsatt. At guttene henger på, altså leser mer enn de selv stiller spørsmål.


Frode: ja, det tror jeg nok. Og på Youtube som vi å bruker på måte en måte til innhold som vi har, legger inn i artikler så er det nok også mange som sitter og Googler spørsmål og leter opp og prøver å finne svarene på egen hånd, der da. Enn å spørre, kanskje.


Anne: ellers så tenkte jeg på en annen ting, Yvonne, og det er å få tak i disse ungdommene at dem blir kjent med ung.no, der har vi en del gode hjelpere rundt omkring. Vi har blitt veldig godt anerkjent, skal vi kalle det det? Sånn at det står om oss i lærebøker, seksualundervisning, det anbefales av forskjellige i skoleverket at de kan gå på ung, de brukes kanskje i prosjekter på skolen og så videre. Så det gjør jo også at ungdommene blir kjent med ung på andre måter enn bare å falle inn på Google. Så vi har mange gode hjelpere der ute egentlig.


Frode: det er mange helsesykepleiere som sender e-post til oss og spør om profileringsartikler fordi de skal bruke det i forbindelse med noen tema de jobber med, eller kampanjer de har eller. Og hjelper oss til å bli synlige da.


Yvonne: ja, og det jo sikkert ikke noe mindre fremover når man nå har blitt den offisielle kanalen for ungdommer i staten?


Anne: nei vi får håpe ungdommene, vi er avhengig av ungdommene. Så lenge vi leverer det de vil ha så er de trofaste mot oss, også er det en utfordring for oss å hele tiden huske på at det kommer nye generasjoner – hvert eneste år må vi fange inn en ny generasjon med 13-åringer. Og det, det er like spennende hvert år – om det funker. Og foreløpig så har det gjort det. Så får vi bare levere varene da, så de kommer igjen og igjen.


Frode: ja, vi må sørge for det. Så er det jo kanskje noen av de som har vært i målgruppa vår før, som etter hvert får barn, og så er det noen som jobber med ungdom. Og så, at vi når ut til de yngste. Det er viktig.


Yvonne: men hvis dere skulle tatt et eksempel på et spørsmål, for det kommer inn veldig mange spørsmål. Hva er det slags, dere har et eksempel på et spørsmål. Si også litt om hvem det er som svarer på disse spørsmålene.


Anne: du utfordrer jo oss på dette, og så tenkte jeg hva ligger på toppen i dag av sist besvarte, så i går ettermiddag så var det det spørsmålet her som lå på toppen, og som jo er veldig representativt. Jeg kan jo lese det opp for dere. Hei. Vet ikke helt om jeg har valgt riktig tema, altså de må velge et tema når de stiller spørsmål til oss, så de er jo veldig tro til det da. I det siste har jeg følt meg veldig alene. Jeg har kjæreste og en bestevenn, men i det siste har de trukket seg litt unna meg. Søsteren min bor i et annet land, og ting med foreldrene er en berg og dal bane. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre, for jeg føler meg skikkelig ensom. Har prøvd å si det til kjæresten min, men det ble liksom litt slått ned. Bestevenninnen min, vet ikke, fordi det er litt distanse mellom oss – og hun går gjennom sitt. I tillegg er jeg egentlig ikke komfortabel med å si det til noen. Vet ikke helt hvor jeg skal gjøre av meg. Og dette var en jente 13 eller noe sånt tror jeg. Og jeg tenker at det er veldig sånn typisk spørsmål som vi ser hver eneste dag. De er midt i livet deres, det er vennskap, det er litt problemer hjemme, det er litt ensomhet, det er så mye som de er opptatt av akkurat her og nå – og det leverer de bare til oss, og så trenger de kanskje littegrann drahjelp for å komme i en riktig retning. Og du spør hvem som svarer hos oss, på sånne spørsmål. Vi har jo 270 svarere på ung, fagsvarere, de aller fleste, og 10 ungdomssvarere. Og fagsvarerne er alt fra tollvesen til statens vegvesen til helsesykepleiere til psykologer, jordmødre, lærere, utdanningsrådgivere – det er egentlig kjempebredt spekter. Og vi prøver å få svarere som kan svare på alt det vi ser ungdom lurer på, så det er egentlig ungdom som bestemmer hvem som skal svare på ung da, utfra de spørsmålene de stiller.


Yvonne: Så da tenker jeg hun sikkert har fått et svar nå, hun jenta på 13. Eller hvert fall ganske snart?


Anne: Ja, det håper jeg og tror, for vi har svartid - gjennomsnittlig svartid på ½ dag. Den har vi redusert veldig gjennom koronatid. Før så lovte vi å svare innen 7 dager, nå lover vi å svare innen 3, men leverer da innen 1 ½ døgn, stort sett. Og vi tror kanskje ikke at målet er så mye lavere enn det, for vi ser at det har en effekt, det at de faktisk formulerer det de går og bekymrer for, så det blir som å skrive et brev og gå og vente litt på svaret. For noe skjer i deg når du har formulert det du strever med, så begynner den prosessen med å egentlig få hjelp. Også, det og gå og vente det kan hende det har en effekt i seg selv. Så får de svar fra en fagperson som tar dem helt på alvor, og det svaret kan de lese mange ganger. Og vi ser at mange har gått inn og lest svaret sitt mange ganger, sånn at de får sånn, igjen og igjen, og blir minnet på om det som var til akkurat seg.


Frode: og mens dem venter på å få det svaret fra fagpersonen så er jo på en måte vi som fordeler spørsmål til fagsvarere, vi har kanskje gitt dem en relevant artikkel, eller et selvhjelpverktøy eller noe annet som de på en måte kan sjekke ut i mellomtiden. Så kanskje dem finner noen svar der, på egen hånd.


Anne: så har vi også muligheten til å vise dem dette med andre hjelpetjenester, mens de venter. For det er jo andre hjelpetjenester som de kan ringe til og få svar med en gang. Sånn som alarmtelefonen, så det kan vi også vise dem med en gang vi har tatt imot spørsmålet deres – så de kan velge å gjøre det mens de venter eller i stedet for å vente på svar fra oss.


Frode: ja, DigiUng har jo på en måte sørget for en svær oversikt over ulike chattetjenester, som er fin. Som er på en måte kategorisert under ulike tema, hvor det står åpningstider og det står litt om de tjenestene.


Yvonne: som de blir satt rett over, at de kan gå rett på en chat om de ønsker?

Anne og Frode: mmm.


Yvonne: veldig masse spennende egentlig, dere jobber med. Det er sikkert noen nye ting som er i prosess, eller? Hva er det viktigste dere jobber med som dere tenker skal løfte ung.no ytterligere? Hvis man kan få noen sneakpeak på noen tanker eller produkter eller?


Frode: jeg vil si det viktigste vi jobber med nå og hver dag er jo å huske på hvem vi er der for, og på en måte å videreføre mange av de grunnene som gjør at dem har kommet til oss og fortsetter å komme til oss. Så det er det jeg ser på som det viktigste kommunikasjonsjobbingen min da. Synliggjøre den vi på en måte er. Opprettholde kvalitetssikring av driften, det er jo egentlig ikke bare bare. Men når vi skal se fremover, hva er det vi kan si da Anne?


Anne: nei, vi er jo veldig spent på å få mange flere samarbeidspartnere som forhåpentligvis ønsker å få ut informasjonen deres til unger, eller ungdom. Så det kommer til å bli veldig spennende. Å få en større bredde på informasjonen som vi skal ha. Flere kollegaer som kanskje svarer på spørsmål også.


Frode: flere fagpersoner som kan bidra med godt fagstoff, og kvalitetssikre innholdet. Sørge for at vi på en måte finner essensen i de ulike temaene, og snakker om det på en god måte.


Anne: du sa jo også dette med kvalitetssikring Frode, og fremover så har vi veldig fokus på kvalitet. Det er veldig viktig at det vi driver med er kunnskapsbasert, at vi formidler til ungdom på ungdoms vis – men det skal være god kvalitet som ligger bak. Og det gjelder alt vi gjør, og det vil jo – rutiner må på plass for å gjøre det, men også andre fagpersoner som kommer inn og kan bidra. Sånn at det blir så godt som mulig da.


Frode: ja jeg tenker jo det er særlig viktig på, eller særlig viktig, det er viktig overalt. Men hvis man snakker om sosiale medier så er det viktig å være en trygg og god stemme fordi det finns jo alle typer informasjon der ute. Så være noen som er på en måte kvalitetssikret, som har en trygg stemme, som kan balansere mulig feilinformasjon fra andre. Det tenker jeg er en av mine viktigste oppgaver fremover.


Yvonne: og du sa jo det Anne, at det kommer, altså DigiUng og ung.no nå er forankret i sju ulike departement, i budsjettet for 2023. Og så sa du litt om at du har mange forventninger og slikt. Vi har hatt to podcast-episoder tidligere der vi egentlig har snakket litt om dette, og folk har hatt sine meninger om hvordan dette kommer til å forme videre utvikling. Hva er det dere tenker, utover det du sa om spørretjenesten, hva er det dere tror blir et stort løft i forhold til ung.no med det store samarbeidet vi skal i gang med?


Anne: altså det er veldig spennende, så jeg vet ikke om jeg tror så mye, jeg er forventningsfull og håper mange ser verdien av å bruke ung.no som en kanal der de får ut informasjonen fra sitt felt da, ut til ungdommen, og ser også en effekt av det - når de har valgt det. Også er det jo også for ungdommene, som Frode sier også, at de også får enda bredere informasjon, altså typer informasjon der inne på ung. Altså kan få svar på virkelig alt det de lurer på.


Frode: ja. Og jeg tror vel at målgruppa er ikke så opptatt av alt som ligger bak her, så lenge de får servert gode råd og god informasjon, og det fungerer bra – de ulike løsningene. Ja, så får bare håpe mange ser potensialet.


Anne: så ung blir kanskje enda mer kjent blant voksne med den satsningen som har vært. Ungdom kjenner i stor grad ung, men kan da få enda bedre varer.


Frode: det er målet.


Yvonne: det er bra sagt. Det var egentlig siste spørsmål jeg hadde i dag. Tusen takk for at dere tok dere tid til å komme i studio i dag, Frode Granum Stang og Anne Holter Bentzrød. Og dere jobber begge i UNG-avdelingen i Bufdir.


Frode: takk for at vi fikk komme.


Anne: ja, takk.


Yvonne: Jeg håper dette var nyttig for deg som lyttet på. Ta gjerne kontakt om du har lyst å snakke med oss om prosjekter som er rettet mot barn og unge. Les mer om oss på digiung.no – her kan du også melde deg på nyhetsbrev for å jevnlig oppdatering fra programmet.


326 visninger
Innlegg: Blog2_Post
bottom of page