top of page

Fire råd fra ungdom til det offentlige

  • christinehavdal
  • 8. okt.
  • 2 min lesing

Oppdatert: 9. okt.

Videoer, korte og lettfattelige tekster, visuelle virkemidler og bevissthet rundt hvilke kanaler som brukes til ulik type informasjon, er ungdommens råd til offentlige virksomheter som skal kommunisere med ungdom.

ree

Bildetekst: Frode Lien fra HK-dir delte av sine erfaringer om hva som er viktig å tenke på når man skal kommunisere med ungdom.


Hvilke grep kan offentlige virksomheter ta for å kommunisere bedre med ungdom? Dette var tema da virksomhetene i DigiUng-samarbeidet møttes til årets tredje fageierforum. Denne gangen var Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) ansvarlig for arrangementet. Frode Lien delte av sin erfaring med kommunikasjon med ungdom fra tjenesten karriereveiledning.no.

ree

Bildetekst: Lisa Hjelm fra Politiet delte fra arbeidet med Politiets nettpatrulje og deres strategier for å nå ut til ungdom.


Virksomhetene i DigiUng delte sine erfaringer

Flere virksomheter holdt lynforedrag under fageierforumet. Både Helsedirektoratet og Medietilsynet delte fra sin erfaring med kampanjer med ungdom som målgruppe. Kriminalomsorgsdirektoratet hadde innlegg fra ungdomsfengselet i Bergen, Nav fortalte om "Nav jobblyst", Integrerings- og mangfoldsdirektoratet delte fra arbeidet med nettressursen «Nora», Politiet om arbeidet til politiets nettpatrulje, FHI om deres arbeid med prosjektet “SmartHelseUng”, Utlendingsdirektoratet om hvordan de hadde jobbet med asylbarn.no og Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet, ved avdeling ung.no, delte om deres tips til å nå ungdom via sosiale medier.  


-  For oss i HK-dir var dagen veldig lærerik. Det var inspirerende hvor samstemte vi alle er om retningen. Jobben vår er å gjøre budskapet forståelig, tilgjengelig og lett å bruke, sier Frode Lien.


Brukermedvirkning som fellesnevner

En tydelig fellesnevner som gikk igjen både i lynforedragene og gruppearbeidet, var viktigheten av å involvere ungdom gjennom hele prosessen. Flere av virksomhetene delte hvordan de aktivt hadde jobbet med involvering av ungdommens stemme. Dette ble trukket frem som en avgjørende faktor for å lykkes med å nå frem til ungdom i kommunikasjonen.


Gruppearbeid med fokus på virkning og effekt

Noe av det som ble trukket frem i gruppearbeidet denne dagen som fungerer i kommunikasjon med ungdom er:


  • Informasjon gjennom korte videosnutter, presentert av en med god formidlingsevne​

  • Korte tekster med klarspråk og spisset budskap

  • Brukermedvirkning: involvere ungdom for å få deres tilbakemelding før, underveis og etter publisering​

  • Samarbeid med andre virksomheter, der man kan dra nytte av hverandres tilbakemeldinger og erfaringer

  • Tilstedeværelse på sosiale medier


ree

Bildetekst: Temaet vekket stort engasjement på tvers av virksomheter og fagområder.


På den andre siden ble det også snakket om hva som ikke fungerer og man bør styre unna i kommunikasjonen med ungdom:


  • Informasjonsoverbelastning - ungdom oversvømmes av informasjon og scroller raskt forbi det som ikke treffer

  • Moralisering og formaning. Man bør unngå å fortelle hva vi syns de bør gjøre​

  • Å fortelle hva de ikke skal gjøre​

  • Å formulere seg med et språk som i liten grad oppleves som tilgjengelig og forståelig f. eks. fagspråk eller byråkratiske termer


    ree

    Bildetekst: Ungdommene fra DigiUngdomspanel delte sine råd til virksomhetene.


DigiUngdomspanels råd om hvordan kommunisere med ungdom 

Ungdommene i DigiUngdomspanel hadde også forberedt egne filmsnutter som oppsummerte ungdommens råd til virksomheter som skal kommunisere med ungdom. Ungdommene gav konkrete råd til virksomhetene, basert på egne meninger og preferanser. 


Ungdommens råd til virksomhetene er:  

  • Bruk video 

  • Skriv korte og lettfattelige tekster 

  • Benytt visuelle virkemidler 

  • Ha bevissthet rundt hvilke kanaler som brukes til ulik type informasjon 

 
 
Innlegg: Blog2_Post
bottom of page