Brukermedvirkning
DigiUng-samarbeidet har ungdommen i fokus og henter innsikt om målgruppens behov og perspektiver gjennom systematiske brukerundersøkelser og dirkete samarbeid med ungdommer i DigiUngdomspanel. DigiUngdomspanel er en del av strukturen og organisasjonskartet til DigiUng-samarbeidet.
DigiUngdomspanel skal sikre at ungdom blir hørt, har mulighet til å påvirke og at ungdoms behov alltid er i fokus i forvaltningen og videreutviklingen av DigiUng. DigiUng-samarbeidet har erfart at DigiUngdomspanel bidrar til bedre kvalitet på informasjon og tjenester, og at ungdommer får mer tillit til tjenestene, prosjektene og produktene til DigiUng.
Ungdomspanelet
DigiUngdomspanel er DigiUng sitt brukermedvirkningsorgan og består av 25-30 ungdommer i alderen 13 til 20 år. Ungdommene kommer fra alle deler av Norge. Det rekrutteres jevnlig ungdommer til DigiUngdomspanel slik at fordelingen mellom ungdommer på ungdomsskolen og på videregående skole, er tilnærmet likt fordelt. Noen av ungdommene kan også være lærlinger, i jobb eller i begynnelsen av et studieforløp. Det tilstrebes også å ha en kombinasjon av kjønnsbalanse og kjønnsmangfold, samt deltakelse av representanter med minoritetserfaring.
Ungdommene har variert bakgrunn som representerer det mangfoldige ungdomsmiljøet i Norge. Noen er aktive i organiserte aktiviteter og organisasjoner som ungdomsråd, elevorganisasjoner, frivillige organisasjoner, ungdomspolitiske parti og interesseorganisasjoner. Noen av ungdommene har ikke formaliserte verv,. Og som ungdommer flest, liker mange av dem å være med venner, game og være aktive på sosiale medier.
Et fellestrekk for alle ungdommene i DigiUngdomspanel er at de har et stort engasjement for å delta i arbeid som fører til bedre digital informasjon og tjenester til ungdom.
Mandat
Ungdomspanelet skal gi innspill og medvikre på løsningene/leveransene på prosjekter i DigiUngs prosjektportefølje, samt til tverssektorielle oppdrag i DigiUngsamarbeidet. DigiUngdomspanel kan gi innspill en eller flere ganger til prosjeketet/oppdraget:
a. Om behovene (tidlig fase)
b. Om løsningene (under utvikling)
c. Test av løsningen (avsluttende utviklingsfase)
I tillegg kan ungdommene gi innspill til undersøkelser og delta på aktuelle workshop, seminarer og samlinger. Når DigiUngdomspanel brukes forventes det at ungdommene betraktes som en likeverdig partner som har reell medvirkning i prosjektet/oppdraget.
Møter
Ungdomspanelet har fortrinnsvis digitale møter etter skoletid. Møtene holdes i utgangapunktet fra kl. 16.30-17.30 på hverdager. Hvert møte er på ca. 1 time. Deltakerne får en godtgjørelse på et honorar per møte de deltar på, betalt av DigiUng. Møtene er i hovedsak plenumsmøter der alle ungdommene får mulighet til å delta. Det er også åpning for å ha møter med grupper inndelt f.eks etter alder, dersom prosjektet/oppdraget det skal gis innspill på har en spesifikk aldersmålgruppe.
Ansvarsfordeling av organisering og fascilitering av møter:
DigiUng informerer, inviterer og oppretter møtet med DigiUngdomspanel og deltar på møtet for å organsiere oppstart og introdusere prosjektet som ønsker innspill. Prosjektets/oppdragets leder eller representant er ansvarlig for det faglige opplegget og å fasilitere møtet. Det anbefales å bruke et digitalt innspillsverktøy i møtet.
I etterkant av møtet med DigiUngdomspanel ønskes det en evaluering av møtet, kort oppsummering av innsikt og hvordan dette tas med i det videre arbeidet til prosjektet/oppdraget.
Kontaktinformasjon
Ta kontakt i god tid, gjerne 3 uker i forkant dersom du ønsker innspill fra DigiUngdomspanelet.
Ta kontakt med edle.fuglset.buer@helsedir.no dersom du ønsker å starte en dialog om å benytte DigiUngdomspanel.
